
Zima za pasem, a tegoroczne wyzwania związane z zapewnieniem odpowiednich warunków pracy zasługują na szczególną uwagę. Rosnące koszty ogrzewania i nie tylko nie oszczędzają w tym roku pracodawców, determinując często decyzję o dalszym prowadzeniu działalności gospodarczej.
Nie ma jednak, żadnych odstępstw od zapewniania pracownikom odpowiednich, bezpiecznych warunków pracy. Jedyną możliwością są ewentualne zmiany organizacyjne, np. zredukowanie ilości ogrzewanych pomieszczeń (przy zachowaniu odpowiedniej przestrzeni przypadającej na jednego pracownika – dokładne info poniżej), skrócony czas pracy, praca zmianowa lub hybrydowa. Należy jednak przede wszystkim pamiętać o przepisach, które mówią że:
„W pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania) nie niższą niż 14⁰C (287K) chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. W pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18⁰C (291K)”
„Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy (tj. tych, w których pracownicy przebywają powyżej 4 godzin) powinno przypadać co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 m2 wolnej powierzchni podłogi (nie zajętej przez maszyny i inne wyposażenie stanowisk pracy)”
Polecamy też publikację Państwowej Inspekcji Pracy „Praca w wysokich i niskich temperaturach”