
Urodziny sklepu – otrzymaj karnet na darmowe zakupy/ paczkę z produktami/ darmowe bony… – brzmi znajomo.
A wszystko to pod markami najbardziej znanych sklepów spożywczych.
Oszuści w ostatnim czasie coraz częściej zakładają fałszywe profile rozpoznawalnych sklepów.
Profil w mediach społecznościowych już na pierwszy rzut oka powinien wydać się podejrzany – nazwa pisana dziwną czcionką, profil założony kilka chwil wcześniej, najczęściej bez wcześniejszych wpisów i postów, zdjęcie – pierwsze lepsze, w kiepskiej rozdzielczości, słabe tłumaczenie z języka polskiego, brak wcześniejszych postów.
Profile te dość szybko zyskują na popularności internautów.
Same sieci nie mają z kolei pojęcia o żadnych organizowanych konkursach.
Zasady ‘’konkursów’’ (tj. oszustwa) są proste.
Po pierwsze, trzeba polubić stronę. Po drugie, wpisać w komentarzu słowo „karnet/gotowe/bon/gram” i na koniec udostępnić wpis informujący o konkursie.
Nie ma żadnego oficjalnego regulaminu akcji, a kolejne „reguły” są tłumaczone dopiero w sekcji komentarzy.
Czytamy w nich, że – aby wygrać – należy „udostępnić ten post 10 aktywnym grupom”.
Na komentarze odpowiada automat.
W ten sposób post dociera do szerokiego grona odbiorców. Oszukani nieświadomie sami pomagają przestępcom rozsiewać plotkę o rzekomej wygranej.
To znany mechanizm na Facebooku.
Po ogłoszeniu wyników konkursu „zwycięzcy” muszą wypełnić formularz, w którym podają swoje dane osobowe, nic oczywiście w zamian nie zyskując.