
Wakacje, ale także końcówka sezonu, czy początek roku szkolnego to czas wyjazdów, przede wszystkim dla dzieci i młodzieży, biorących udział w zorganizowanych wyjazdach, niekoniecznie z rodzinami. Podczas wypoczynku niezwykle łatwo o wypadek związany z posiadanymi urządzeniami – przez chwilę nieuwagi smartfon może ulec zgubieniu, albo zepsuciu, podczas podjętej aktywności. Jeśli nasze dziecko znajdzie się w takiej sytuacji, prawdopodobnie użyje innego kanału komunikacji, by się z nami skontaktować i na tym właśnie opiera się schemat opisywanego oszustwa.
Poniżej przykładowe wiadomości wysyłane masowo przez cyberprzestępców:
Źródło – CERT Polska
Część z tych wiadomości może trafić do rodziców, których dzieci przebywają na obozach, koloniach, czy innego rodzaju wyjazdach. Przejęty rodzic może od razu wysłać wiadomość w komunikatorze pod podany numer. Może również najpierw spróbować zadzwonić pod dotychczasowy numer, aby dowiedzieć się, co się stało. Jeśli dziecko odbierze, to wiele się wyjaśni. Jeśli jednak nie odbierze ono telefonu, będzie miało wyłączone urządzenie albo akurat będzie poza zasięgiem, to dla rodzica, opisana w otrzymanej wiadomości sytuacja stanie się realna i prawdopodobna.
Zaniepokojony rodzic pisze wówczas wiadomość w komunikatorze na podany numer. Podczas konwersacji oszust wyjaśnia dlaczego komunikuje się z innego telefonu. Z kolei wiadomości od rodzica pozwalają mu uzyskać pewne informacje o dziecku, takie jak imię lub przynajmniej płeć, co ułatwi mu to dalsze podszywanie się. W końcu „dziecko” prosi o zrobienie przelewu na wskazany numer rachunku bankowego, aby zapłacić za nowy telefon i …. w ten sposób pieniądze trafiają do rąk oszustów.
Zapisz się do Naszego newslettera
* pola wymagane