Okres bożonarodzeniowy to dobry czas, aby zatroszczyć się o relacje biznesowe, wysyłając życzenia świąteczne do partnerów i klientów. Niestety czasami drobne przeoczenie w trakcie wysyłki masowej wiadomości pocztą elektroniczną może spowodować naruszenie ochrony danych osobowych. Jak tego uniknąć? W poniższym artykule wyjaśniamy:
- jakie są najczęstsze błędy przy wysyłce życzeń pocztą elektroniczną,
- jakie przepisy regulują ochronę danych w tym kontekście,
- jakie środki techniczne i organizacyjne należy podjąć w celu uniknięcia pomyłki.
Jakie są najczęstsze błędy podczas masowej wysyłki wiadomości pocztą elektroniczną?
Podczas wysyłania wiadomości świątecznych do wielu odbiorców jednym z najczęściej popełnianych błędów jest umieszczanie wszystkich adresów e-mail w polu „Do” lub „DW” (do wiadomości). Taki sposób wysyłki ujawnia adresy e-mail wszystkim odbiorcom wiadomości, co stanowi naruszenie zasad ochrony danych osobowych określonych w Ogólnym Rozporządzeniu o Ochronie Danych.
Zgodnie z RODO adres e-mail może być uznawany za dane osobowe, szczególnie gdy zawiera imię i nazwisko lub inne elementy pozwalające na identyfikację osoby. Ujawnienie takich danych bez odpowiedniej podstawy prawnej (w tym zgody osoby) może skutkować:
- Zgłoszeniem incydentu do organu nadzorczego – naruszenie może być zgłoszone przez jednego z poszkodowanych odbiorców.
- Narażeniem organizacji na kary finansowe – wysokość kar administracyjnych może wynieść nawet do 20 mln euro lub do 4 % jego całkowitego rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego, przy czym zastosowanie ma kwota wyższa.
- Utratą zaufania klientów i partnerów biznesowych – brak odpowiedniego zabezpieczenia danych osobowych może spowodować utratę reputacji firmy.
Praktyczne wskazówki dla bezpiecznej wysyłki życzeń
Aby uniknąć niezamierzonych naruszeń RODO, zastosuj poniższe zasady:
Korzystaj z opcji „UDW” (ukryte do wiadomości)
Wysyłając wiadomość do większej liczby osób, zawsze wpisuj ich adresy w polu „UDW”. Dzięki temu odbiorcy nie zobaczą adresów pozostałych osób, co zapobiega przypadkowemu ujawnieniu danych.
Zastosuj szyfrowanie wiadomości
Z szyfrowania warto skorzystać w szczególności, gdy wiadomość zawiera w treści więcej informacji niż tylko życzenia, np. dane identyfikujące klienta (w tym PESEL, informacje finansowe).
Sprawdź listę adresatów przed wysyłką
Upewnij się, że wysyłasz wiadomość do odpowiednich osób i że lista odbiorców nie zawiera przypadkowych lub niepowołanych adresów.
Unikaj masowej wysyłki
Rozważ wysyłanie spersonalizowanych wiadomości do strategicznych partnerów. W tym celu możesz skorzystać z narzędzi do korespondencji seryjnej, np. Microsoft Outlook czy też systemów CRM, np. HubSpot lub Salesforce.
Zorganizuj szkolenia dla pracowników w zakresie RODO
Budowanie świadomości zespołu na temat ochrony danych osobowych i potencjalnych zagrożeń wynikających z ich naruszenia może znacząco zminimalizować ryzyko. Warto zorganizować krótkie szkolenie lub webinar na ten temat.
Co zrobić, jeśli doszło do naruszenia?
Jeśli mimo wszystko nastąpi ujawnienie adresów e-mail w wyniku błędu, podejmij następujące kroki:
- Działaj niezwłocznie
Czas na zaopiekowanie się naruszeniem jest ograniczony. - Zgłoś sprawę do Inspektora Ochrony Danych (IOD)
Wspólnie ją przeanalizujcie i dokonajcie oceny, czy incydent wymaga zgłoszenia do organu nadzorczego (w Polsce jest to Urząd Ochrony Danych Osobowych). - Określ skalę naruszenia
Sprawdź, ilu odbiorców dotyczy naruszenie i jakie dane zostały ujawnione. Zbierz najważniejsze szczegóły dotyczące zdarzenia. - Poinformuj poszkodowanych
W przypadku poważniejszych naruszeń, gdy istnieje ryzyko naruszenia ich praw, poinformuj o zaistniałej sytuacji osoby, których dane zostały ujawnione. - Podejmij środki zaradcze
Dopilnuj, aby podobne naruszenia nie zdarzały się w przyszłości. Zapewnij pracownikom odpowiednie przeszkolenie.
Zadbaj o dane osobowe nie tylko od święta
Pamiętaj, że każda firma ma obowiązek chronić dane osobowe, niezależnie od okoliczności. Dbałość o ochronę danych to wyraz profesjonalizmu i szacunku wobec klientów i partnerów – nie tylko w święta, ale przez cały rok. Dzięki temu nie tylko unikniesz potencjalnych problemów prawnych, ale również pokażesz, że Twoja organizacja traktuje ochronę danych w sposób odpowiedzialny.
Życzymy spokojnych i cyber bezpiecznych świątecznych przygotowań!














